Politisk tv-reklam – ett steg i rätt riktning?

Läser att kristdemokraterna vill satsa på att marknadsföra sig själva i tv inför EU-valet nu i juni. Detta känns faktiskt ganska innovativt och som en bra grej för demokratin och uppmärksammandet av det uppkommande valet. Om det nu sker på ett sätt som får de förväntade effekterna förstås. Motiveringen att göra det för att öka valdeltagandet är det som jag upplever som mest relevant. Förhoppningsvis följer även andra partier detta initiativ och gör sitt för att öka valdeltagandet.

Det borde göras reklam för att uppmärksamma att valet överhuvudtaget sker och vad som finns att vinna på att rösta. Sen att den apati som råder bland väljarkåren kanske inte påverkas av det i någon större utsträckning är en annan fråga. Det är ju den misstro som finns mot politiker i stort och politikerföraktet som jag tror är den största orsaken till att en hel del inte väljer att rösta alls. Självklart spelar vissa andra saker in, som att det känns långt bort alla de beslut som tas, precis som de säger i artikeln: ”Att besluten som fattas i EU inte bara är beslut som berör Bryssel och politiker, utan faktiskt din och min vardag.”

De gör ju faktiskt det.

Två intressanta saker är att Gudrun Shyman ställer upp i valet och att även Piratpartiet har kandidater som ställer upp. Båda tror jag kan utmana den typiska politiska hegemonin som kanske råder i Bryssel och röra upp lite damm på vägen. Inte för att jag håller med om allt de säger, absolut inte Gudruns alla åsikter, utan mest för att det ska hända lite. Allt för att öka dynamiken i ett alltmer stelt och byråkratiskt EU-land.

Intressant

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.