Att synas och få en massa respons på sociala medier och vara ett ansikte för olika produkter är rätt vanligt bland de som kallas för influencers. Det är allt från entreprenörer, artister och andra kändisar som glatt visar upp produkter och olika tjänster som ska berika våra liv.

Men har ni tänkt på vad det egentligen innebär?

De säljer en bild av vad ett liv ska innehålla, vad som kännetecknar en lyckad individ i dagens samhälle.

Det finns ju trots allt en anledning till alla dessa goodie bags och inlägg efter inlägg där influencers rekommenderar produkter och tjänster. Om man ska raljera och generalisera så livnär de sig på att vi ska bli lurade att vilja leva och ha det som dem, för att det är vad det handlar om rent krasst. Det må handla om smink, träningsprodukter, alkohol eller energidrycker.

Jag anser att vi i stort är väldigt lurade och borde ifrågasätta detta mer.

Jag har full förståelse för att ungdomar som känner av grupptryck och har en vilja att passa in och vara med i ett sammanhang kan ha svårt att inte dras med, men vuxna människor?

Det handlar förstås till stor del om status och makt, att vilja visa upp att man är driven, kunnig och har något att komma med.

Ja, vi är nog alla lurade fast på olika sätt. Allt i ekonomins namn. Pengar styr så klart det hela. Frågan är om det borde vara så?

Förstå mig rätt, det är bra att vilja påverka och göra en skillnad i livet, men till vilket pris som helst? Många säljer ju sin själ för att de får in några spänn här och var för samarbeten med produkt eller tjänster som de inte ens själva kan stå för.

Vad händer förresten med alla de unga människor som inte kan leva upp till den livsstil som säljs av dessa s.k. influencers? De är ju i princip dömda att misslyckas och må skit för att de kanske inte kan se skillnaden på dikt och verklighet.

Ja, det var bara en liten lätt fundering jag haft på sistone. Finns det någon som förstår hur jag tänker och också tänkt ungefär i dessa banor? Jag kanske är avundsjuk på det hela, vad vet jag..

 

Etiketter: , , , , , , , ,