Statusuppdatering

Dags för en statusuppdatering kring hem och hus och träning och allt annat i livet.

Oj, så tiden går och snart är det dags för mig att vara hemma resten av året. Ska vara pappaledig från 26 april och året ut. Ska bli fantastiskt, spännande, lite läskigt osv. Nej, men jag tror att jag och Elsa kommer ha det bra tillsammans. Gäller bara att hitta bra rutiner och att jag ska ställa om hjärnan så att allt fungerar så bra som möjligt i detta sammanhang. Det kommer bli en utmaning att klara av allt vad det innebär men jag tror som sagt det blir bra.

Det känns skönt att få ett nytt sammanhang och att det är under vår och sommar skadar inte. Har en del idéer på saker vi kan hitta på, men samtidigt så är jag varse att det inte riktigt går att planera hur som helst utan det får bli att ta var dag som den kommer och inte ha för höga förväntningar på att det blir som planerat. I lördags blev hon 11 månader dessutom, vad tiden går.

Påskhelgen

Vi kom hem från en helg i Västerås igår där vi firat påsk med Lindas familj. Elsa hade inga bra dagar där när det kommer till sömn utan det var kamp nästan varje gång hon skulle sova. Min rygg blev inte så glad av det. Hoppas verkligen det var för att det var svårt att hålla sig till rutinerna som gjorde att det var så.

I övrigt var det god mat och trevligt sällskap. Fick ju möjlighet att återbesöka flera klassiska platser i Västerås när jag var ute och gick med Elsa när hon skulle sova. Högskolan och Kåren, min gamla studentlägenhet på Hilde och lite andra ställen. Var underbart väder och jag har till och med fått färg av alla promenader.

Renovering

En liten statusuppdatering kring hemmet då. Senaste veckan har vi fått renoverat i vårt hus och det blev jättefint. tyvärr måste vi röja undan i alla rum igen när det är dags för nya golv, inte så synkat helt enkelt. Nu efter att väggar och alt är nytapetserat och målat så har vi fått tillbaka nästan allt vi tagit ner som hyllor, skåp och hänganordningar osv.

Så därför valde vi att åka hem lite tidigare för att hinna med att fixa sådant igår. Nu idag har de ringt från företaget som ska hjälpa oss med vår uteplats, tyvärr får vi behålla de gamla plattorna. Men, så länge det blir jämnt så man kan ha utemöblerna där utan att det vinglar och har sig får vi väl vara nöjda. De kommer förhoppningsvis nästa vecka och börjar. Bra inledning på pappaledigheten.

Träning, kost och sånt

Till sist en statusuppdatering kring det ni mest av allt är nyfikna på. Kom i säng sent där natten till igår, men lyckades ändå komma upp tidigt i morse med hjälp av Linda och tränade innan jobbet började. Har fått trappa ner lite på träningen senaste två veckorna. Mest på grund av helger och att jag håller på med någon slags omställning från arbete till föräldraledighet har jag tränat kanske två gånger per vecka.

Nu i helgen blev det långa promenader istället så det går ju att variera. Äter ganska bra, har bara slarvat med lite bröd. Kan stolt meddela att jag varit utan godis i två månader. Har haft lite sug nu på sistone, säkert på grund av brödet och annat men det har gått bra.

Cyklade till jobbet idag och så har vi beställt en cykelstol åt Elsa. Ska väl få till några mil med cykel i sommar. Blir även lättare att fixa hemmagym ute på uteplatsen i sommar när vi fått allt fixat. Min tanke att träna på Sats sket sig då det bara var under kontorstider och dessutom inte gick att boka pass. Sen fick de en vattenläcka på det. Har tränat på jobbet istället.

Nog för denna statusuppdatering, nu går jag hem. Eller cyklar uppför alla jävla backar.

Mått efter den första månaden

BIld av lloorraa från Pixabay

Ja, så var det så dags att mäta vilka mått som jag har just nu, cirka en månad efter jag mätte mig första gången. Det är ju en viktigare indikator än vikten egentligen. De mått jag hade då var:

Hur ser det ut?

24 februari

Mage: 102 cm
Lår: 58,5 cm
Vad: 38,5 cm
Överarm: 33 cm
Underarm: 27 cm
Bröst: 101,5 cm
Höft: 99 cm

31 mars

Mage: 98 cm -4 cm
Lår: 57 cm -1,5 cm
Vad: 39 cm +0,5 cm
Överarm: 32 cm -1 cm
Underarm: 27 cm +/-0 cm
Bröst: 102 cm +0,5 cm
Höft: 99 cm +/-0 cm

Så där har vi resultatet av min första mätning. Väldigt glädjande. Att mina mått har gått åt rätt håll går ju att konstatera. Särskilt det runt magen som är det främsta förbättringsområdet där jag vill minska. Så det känns bra. Bara att köra på med min resa.

Nytt upplägg snart

Eftersom mitt träningskort på Fitness 24/7 går ut om lite drygt en vecka så har jag fått fundera lite på vad och hur jag ska fortsätta träna. Jag har fått upp ögonen för Actic och tänkte utnyttja den gratisvecka som de erbjuder för potentiella nya kunder. Så där kan jag prova lite olika pass och träna på deras gym.

Sen när den perioden är slut blir det att träna på jobbet och hemma. Har vikter på båda ställen, även om det inte blir några tyngre varianter. Får helt enkelt köra fler reps. Sen vill jag komma igång ordentligt med konditionsträningen när det så sakta blir vår nu med. Så cykla, gå och springa ska jag ha som ny motionsform.

Jag tror nog jag ska kunna fortsätta med mitt träningsupplägg men kanske inte att det blir samma intensitet. Har planer på att skaffa en träningsbänk med så jag kan använda min skivstång där hemma till fullo. Tänkte mig en sån här, vi måste bara hitta en bra lösning på förvaring.

Multivinkel träningsbänk | Bodybuilding | tectake

Multivinkel träningsbänk startar vid 675,00 SEK . Kraftig vaddering för effektiv träning. Ryggstöd justerbart i 5 lägen. Billiga priser & snabb leverans.

Känns bra att vara såpass lösningsorienterad ändå. Kunde bara lagt ner och struntat i att träna när jag blir föräldraledig, men nej, ska allt hitta olika sätt att aktivera mig på så måtten visar ännu mer bra siffror och jag mår ännu bättre. Kan prata mer om det i ett annat inlägg, alltså om hur jag mår.

Bloggar etiketter: , , , , ,

Ännu en vecka av #mynewlife

BIld av skeeze från Pixabay

Fjärde veckan av #mynewlife avklarad med bra resultat. Har tränat ungefär som jag ska, ätit som jag ska och hållit mig aktiv även de dagar då jag har haft vilodagar. Min rygg är inte helt nöjd med träningen, men det får väl vara en avvägning hela tiden mellan att se till att den håller och att jag kan göra min träning på ett bra sätt.

Veckans träning

Måndag
Tisdag
Torsdag
Fredag

Har rattat och testat mig fram som sagt, men det är nog inte riktigt på plats än. Har inte haft några besvär med träningsvärk mer än att jag känt av den och det är ju bara bra. Måste som sagt fortfarande vara lite försiktig med ryggen. Hoppas jag hinner komma igång med lite tyngre lyft snart.

Frestelser

Har ju lagt ut en del bilder på IG och Facebook på de frestelser som kommit min väg under veckan. Tänkte återge hur jag tänker kring dessa. Jag har haft det lite som pepp för mig själv att visa att jag klarar av att motstå dessa frestelser. Allt från tårta och kakor och bullar som hela tiden ligger framför en på fikabordet främst på jobbet. Det ska firas av alla möjliga orsaker och det är ju trevligt och så. I denna period av avstående som jag befinner mig i så har det nästan varit lätt att motstå. Var liksom hela syftet med att göra min livsstilsresa offentlig, att hjälpa mig att hålla mig borta från sådant.

Det har även hjälpt mig att mentalt koppla bort det så kallade suget som jag alltid haft. Klart det finns där någonstans men jag har lyckats göra allt som kan fresta mig till något som inte ens är ett alternativ. Lite som droger alltid varit för mig. Helt otänkbart att ens testa. Nu går det ju inte att jämföra förstås, för droger finns inte överallt och bjuds inte på som godsaker. Jag tror dock ni förstår hur jag menar.

Varför gör jag det till icke-alternativ då? Jo, för om jag ens tillåter mig själv att släppa in den minsta tanken på att jag eventuellt skulle kunna äta nåt så kommer jag till slut hamna där.

Invägning och sånt

Jag har inte riktigt sett några resultat på vågen och börjar fundera på om det ändå inte ska få vara så. För mig är det ju inte vikten som är det viktigaste. Ska försöka skära bort lite olika småsaker ur kosten och se vad som sker, men inget drastiskt. Sen behöver jag komma igång med konditionsträningen. Kanske att det ger mig lite hjälp på traven.

Nu kör vi på så hårt det går och jobbar vidare.

Bloggar etiketter: , , , , ,

Tredje veckan – Nu kör vi!

BIld av TeroVesalainen från Pixabay

Förra veckans träningspass och annat intressant

Måndagens pass
Tisdagens pass
Torsdagens pass
Fredagens pass

Sammanfattande tankar kring veckans träning

Dags att summera förra veckans träningspass. Det var ju dags för mig att hitta en bra balans efter föregående veckas mindre lyckade träningsinsats då jag skadade mig. Så veckan som gick, alltså vecka 11 var lite av mitt sätt att försöka hitta min träning. Skönt att få ihop fyra pass, även om två var på jobbet med lätta vikter. Men fler reps ger ändå effekt. Märkte att jag nog ska vara försiktig med att göra utfall med skivstång och att jag nog ska vara allmänt försiktig med tunga vikter över huvud taget. Nu den här veckan så försöker jag på nytt ta mig an lite mer så får vi se..

Vikten och kosten då?

Jo, det har gått neråt, vägde mig flera gånger under veckan och även om jag inte kunde väga mig i morse då jag hade väldigt bråttom till bussen så tänker jag gå på senast uppmätt och det var i går. 74,8 kg. Alltså 1,6 kg ner totalt. Slarvade lite i helgen med pommes frites och en mimosa samt att jag åt potatismos tidigare under veckan. Däremot har jag motstått flera frestelser på jobbet. Det bästa är när man inte ens känner något sug. Det är helt enkelt inte ett alternativ att äta ”skräp” just nu.

Fuskmätt

Mätte mig lite igår med lite i förtid då jag inte ska göra det förrän den sista i månaden. Det såg ut att gå åt rätt håll där med, återkommer som sagt i slutet på månaden. Är ju egentligen det här som är viktigt i mitt fall. Vikten är inte det viktiga om man säger så.. höhö. Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.

Hejarop och inspirationskällor

Får en del positiv feedback på det jag gör och det är alltid roligt. Det uppskattas faktiskt och hjälper mig att fortsätta med min resa. Har till och med fått höra att jag inspirerar och så, så det är kul. Har ju själv blivit inspirerad av folk runt mig som bestämt sig för att göra förändringar i sin livsstil. Att sätta upp mål och fullfölja dessa och att faktiskt se resultat är mest det som lockar. Det är både kollegor och svågrar och svägerskor och andra som inspirerat mig.

Till sist

Var och handlade i lördags och de före mig hade till skillnad från mig valt att unna sig både flera flaskor läsk samt flera påsar ostbågar. Sen gick de in och köpte pizza på vår lokala krog. Efter i kön stod jag med två förpackningar bladspenat, en med grönkål samt rysk yoghurt. Där och då kände jag ändå att jag kommit en bit på vägen från den jag varit för ett par år sen, när jag kunde ha valt en liknande väg. Så det känns som att jag valt rätt väg. Ingen skugga över de andra, men det blev en ögonöppnare för mig att jag liksom kunde känna en skillnad där. Istället för att tänka att jag gärna hade valt vad de hade köpt så kände jag att nej, det här känns bättre för mig.

Bloggar etiketter: , , , , , , , ,

Att börja om från början

Idag vaknade jag och tog mig till jobbet. Solen gick upp alldeles då jag kom över krönet till backen jag går ner för varje dag. Skulle gå till gymmet, men insåg att jag inte skulle hinna med dagens schema. Så då blev det till att träna på vårt gym på kontoret.

Kan vara bra att ta ett omtag ibland. Körde lätta vikter eftersom det är vad vi har där och lite hederlig planka och fick visst ihop mina 500 poäng ändå. Handlar bara om fler reps per set antar jag.

Gick hem tidigare då jag skulle hänga med Elsa alldeles själv då Linda är på konsert. Har gått bra förutom att hon till slut gallskrek så fort jag la ner henne vid nattningen. Men till slut somna hon ordentligt. Avslutar kvällen med lite Walking dead.

Just det, vägde in på samma vikt som för en vecka sedan, sen om det är bra eller dåligt, mjaa status quo i alla fall. Bjussar på en bild på mig och Elsa från kvällen med.


Bloggar etiketter: , , , ,

Bakslag i planens utförande

Image by guvo59 on Pixabay

Jag har drabbats av ett bakslag denna vecka. Jag var så peppad att träna och fortsätta vidare med mitt upplägg att jag helt ärligt sket i att jag hade ont i halsen när jag vaknade i måndags. Gick och tränade både måndag och tisdag med lite halsont. Kändes väl okej. Jag vet att det inte var det smartaste men jag valde att ignorera det.

Det jag inte kunde ignorera var den låsning jag fick i höger sida av ländryggen efter tisdagens pass. Hade känningar redan under passet och säkert lite innan också. Så när jag fick både ryggvärk och en förkylning som bröt ut så fick jag helt enkelt inse fakta och släppa min planering för att vila upp mig.

Därför har jag inte tränat sedan i onsdags, måste även tänka om om jag ska kunna fortsätta på ett bra sätt. Min kropp var inte redo för den belastning som jag utsatte den för. Jag måste tänka uppbyggnad och rehab såhär i början. Lite av låsningen är kvar så vet inte hur jag ska fortsätta med mitt tänkta upplägg.

Göra om träningen

Nu får jag helt enkelt hoppa över marklyft och knäböj samt sänka vikterna tror jag och hitta några bra övningar där jag kan bygga upp musklerna kring område där jag får denna låsning. Som det är nu får jag ont när jag sitter och skriver detta vid datorn. Det är så typiskt att det blir såhär. Att inte lyssna på sin kropp och tro att den klarar av vad som gick för flera år sen var ju rätt naivt. Nu har jag fått lära mig det den hårda vägen.

Gör om gör rätt

Nya tag imorgon i alla fall, håll tummarna att jag lyckas komma vidare. Har ni några tips så skriv en kommentar. Funderar även på att gå till en massör eller sjukgymnast för att få behandling eller råd.

Bloggar etiketter: , , , ,

Vikt och kropp

Mitt mål med denna resa är ju att komma i form och se vad jag kan lyckas åstadkomma med min vikt och kropp, främst muskler. Vikten är egentligen inte primär, men ändå relevant. Kommer som jag sagt tidigare väga in varje måndag för att se vad som sker med vikten. Igår var första dagen för invägning sedan idén kläcktes och jag satte igång.

Viktkurvan hitintills.

Påbörjade 22 februari med att väga in på 76,4 kg och vägde in på 75,3 igår. Så kan väl säga att målet att gå ner 1 kg i veckan är uppnått. Nästa invägning igen på måndag nästa vecka. Min utmaning är att inte väga mig innan dess. Längre fram kanske vikten till och med går upp när fett byts ut mot muskler, men då är det måtten som får visa vad jag gör för framsteg. Dessa kommer jag uppdatera en gång i månaden.

Bloggar etiketter: , ,